יום ראשון, 22 במאי 2016

למידה עצמית





במצגת השיתופית כתבתי, תחת הכותרת "למידה עצמית" את המשפט הבא:

הייתי שמחה ללמוד כיצד לרתום את הטכנולוגיה לעידוד הלמידה העצמית של התלמידים, לעורר בהם סקרנות ועניין, ולאפשר להם לבטא את תחומי העניין שלהם. מעניין אותי גם ליצור מטלות אשר ינצלו את תכונות הטכנולוגיה לטובת למידה שיתופית.

במשפט זה ביטאתי את העובדה שבלמידת המתמטיקה - התרגול העצמי והלמידה העצמית של התלמידים משמעותית מאוד. תפקיד המורה להעביר ידע מתמטי ואסטרטגיות פתרון בעיות, אבל אין תחליף ללמידה ולתרגול העצמי.

שימוש בטכנולוגיות מתקדמות עשוי לאפשר הפעלה אקטיבית של התלמידים, ולחזק את הלמידה העצמית שלהם.

כפי שכתבתי - ללמידה שיתופית יש ערך רב בעיני. תלמידים שלומדים יחד מפרים זה את דרכי החשיבה של זה, ומאפשרים למידה עמוקה ומשמעותית יותר. קיימים כלים טכנולוגיים אשר מאפשרים את הלמידה השיתופית (כמו בלוגים, פורומים, קבוצות דיון ועוד...).

הקושי שאני חוששת מפניו הוא שהעיסוק בטכנולוגיה יסיח את הדעת מהתוכן עצמו של תחום הדעת. ובנוסף - שהעיסוק בכך יגרום לעומס גדול על המורה (העסוק גם כך...) ואז השימוש בו יפחת.

תודה כרמית על הערתך - המסר המרכזי הנובע מההשתלמות הוא  הצורך ההכרחי כמעט בשינוי .חייבים לשנות 
ובמהירות את דרך ההוראה בכיתות . אין ברירה ואני מקווה שאת ויתר המשתלמים תתגברו במהלכה על החשש
הטבעי ותובילו לשינוי הנדרש בבית ספרכם ,העיסוק בטכנולוגיה לא יסיח את הדעת אלא ההפך ! הוא יפשט את תחום הדעת ,הוא ינגיש אותו הוא יהפוך אותו לברור יותר ובעל נראות תקפה יותר .





2 תגובות:

  1. שלום כרמית,
    בהמשך לדברייך כי העיסוק הטכנולוגי יסיח את הדעת מהתוכן עצמו, אני סבור כי יש להנחיל את הטכנולוגיה כבר בכיתות הנמוכות, כך שבכיתות אילו הטכנולוגיה תהיה תחום דעת. דבר זה יביא לכך שבכתות הגבובות, התלמידים ישחו בטכנולוגית ויוכלו להתרכז רק בתחומי הדעת שילמדו באמצעותה (גדי כהן)

    השבמחק
  2. מסכימה עם גדי. מנסיון שלי- ניתנה לתלמידים משימה ללמידה מרחוק בעזרת גאוגברה תלמידים רבים בחרו לא להתעסק עם המשימה וגם כאשר יחדתי שיעור ללימוד השימוש בגאוגברה התלמידים מאד התקשו. יש לקיים שיעורים כאלה בחדר מחשב וככל שנקדים ככה יוטב מאחר שבתיכון אין זמן לכך. נראה לי שהזמן הנכון הוא לקראת סוף בית הספר היסודי ובחטיבה. ככל שהתלמידים צעירים יותר קל להם לקלוט יש עליהם ועל המורה פחות לחץ וזה הופך למיומנות כמו כל המיומנויות של ילדים בגיל זה. למרות שהם שולטים במחשב מיומנויות חדשות הן לעתים מחסומים שקשה להסירם. כפי שמלמדים בבית הספר היסודי להשתמש ב word ו ב powerpoint וכמעט כל תלמיד יודע להכין מצגת (מה שלא היה עד לפני מספר שנים לא רב) תלמידים צריכים לדעת להעזר בגאוגברה ותוכנות נוספות. (ילדים היום כבר בגילך צעיר גם יודעים להשתמש ב kahoot).

    השבמחק